Snabbkurs i konsten att hitta sägner. Del 3

Nu är det dags att kontakta Dialekt-, ortnamns- och folklivsarkivet i Göteborg, förkortat DAG. Du hittar kontaktuppgifter på www.sofi.se. Arkivet är en guldgruva för sägenletaren. Och det fina är att du kan leta på sockennamnen och se alla uppteckningar från den aktuella socknen. Nu finner jag mängder med berättelser: ett helt sägenkomplex med trollsägner kring Korshall, som ligger mellan Dalum och Blidsberg, inte alls långt från Trädet; skattsägner; berättelser om Odens jakt. Och se här en härlig jakthistoria:

En gång var det en karl i Brismene som tog bössan och gick ut i skogen och skulle jaga. När han kommit ett stycke blev han tvungen att lossa sina byxor. Han ställde bössan mot stammen på en fura. I detsamma kom en ekorre och sprang upp i trädet och råkade trycka på hanen, så ett skott gick av. Det träffade en tjäder som satt i trädet. Skottet skrämde upp en räv som sprang förbi karln. Han fick brått i att få fatt på byxorna och springa efter räven. När han skulle över en bäck blev byxorna efter. Så sköt han räven och på tillbakavägen skulle han ta rätt på byxorna. I ena byxbenet var det fullt med abborrar och i det andra minst ett tjog kräftor. Det kan man kalla jaktlycka.

Kanske känner du igen den här lögnhistorien? Den finns i många varianter. Själv brukar jag berätta en om Mickel i Långhult. Nu är det lämpligt att haka på med den här skämthistorien från Brismene.

Det var arkivarie Fredrik Skott på DAG som hjälpte mig att leta rätt på berättelser. Han har skrivit en avhandling som heter Folkets minnen som handlar om traditionsinsamlingen 1919-1964. Den handlar om upptecknare och sagesmän- och sageskvinnor, men också om idéerna bakom insamlingsverksamheten. När du läser den förstår du hur mycket spännande material det finns i arkivets gömmor. När jag får mer tid ska jag leta vidare i Göteborg.

Per Gustavsson

3 kommentarer

Filed under Att berätta, Folktro och traditioner

3 responses to “Snabbkurs i konsten att hitta sägner. Del 3

  1. Tack för den givande och snabba skolan i konsten att hitta sägner!
    Själv gick jag till biblioteket och hembygdsföreningen, men din skola är kanonbra.

    Du skriver om DAG och http://www.sofi.se. En guldgruva, säger du. Men den hemsidan har jag snurrat runt många varv på utan att begripa hur jag skall få fram någon information och då betraktar jag mig ändå som en van internetanvändare, hur i allsin dar hittar du sägner DÄR??

  2. Per Gustavsson

    Jag menar att alla uppgifter om hur man kommer i kontakt med Dag finns på hemsidan och också en orientering om vad DAG gör. Men tyvärr är själva materialet inte digitaliserat, utan du måste besöka DAG eller ringa dit och fråga om vad som finns.

    Folklivsarkivet i Lund har däremot ett utmärkt sökregister på nätet, se http://www.lu.se/folklivsarkivet.
    Där hittar du en del uppteckningar från Bohuslän och Västergötland, men det mesta är från Skåne, Småland, Blekinge.

Kommentera

