En hyllning till sexåringen i oss

Femtio sexåringar rusar in på Sagomuseet. Ögonen lyser, struparna tjuter och jag är säker på att deras hjärtan slår hårt och fort. Några minuter senare, när första sagan har hållt på ett tag, är samma barn så tysta att en knappnål kan höras falla. Munnarna är vidöppna, ögonen som tefat och det är nästan som om de glömmer bort att andas.

– Nu är lindorms sagan slut. Gå ut i museet och leta efter ormar, säger jag. Wrooom! låter det  och så är det full fart på ungarna igen. De hittar ormar högt och lågt och på ställen som inte ens jag kände till.Sedan följer en timmas resande i fantasin . Gång på gång gör dessa underverk i inlevelse och utlevelse  noll till hundra på några sekunder och hundra till noll nästan lika fort.

Jag upphör aldrig att imponeras av barn i sexårsåldern. Deras förmåga att fullständigt leva sig in i berättelsen är fantastisk. Jag vet ingen bättre lyssnarålder. De är gamla nog för att klara av att göra inre bilder,  samtidigt är de så oförstörda att de vågar leva sig in i känslorna, skrika när det är hemskt och skratta högt när det är roligt. Som tur är  finns det människor som fortsätter att var lika goda lyssnare resten av livet. Och jag är övertygad om att de människorna blir allt fler.

Mikael Thomasson

1 kommentar

Filed under Att berätta, Pedagogik, Sagomuseets verksamhet

One response to “En hyllning till sexåringen i oss

  1. Gunilla

    Ja, visst är 6-åringar ”en masse” en riktigt härlig upplevelse! På mitt jobb bjuder vi in alla 6-åringar i samband med att de får en egen bok; då passar jag alltid på att berätta en saga för dom. Vilket intensivt lyssnande. Och oftast flera härliga kommentarer efteråt.

Kommentera

