Förväntningar…..

I strilande duggregn kom jag och kompisen till Ljungby igår kväll. Aaaah ännu en festival att se fram emot! Detta blir min sjuttonde festival… tror jag, eller kanske artonde? Jaja, min arbetsgivare – Mölndals stadsbibliotek – ger mej denna förmån varje år. Jag arbetar som barnbibliotekarie och håller bl.a. sagostunder för barn. Men jag berättar också för RIKTIGT små barn, de som inte hunnit fylla något helt år ännu. Ja, jag talar om bebisar och ni skulle se hur de lyssnar på en liten saga och deras minspel när den lilla lego-hunden kommer fram och skäller lite! Jag berättar även för vuxna och är medlem i Berättarnät väst; där jag även är kassör.

Men nu är jag i Ljungby  och bor på det lilla mysiga hotellet där jag alltid känner mej lika välkomnad av den trevliga personalen. Redan igår kväll träffade jag och kompisen några av berättarna från Färöarna. Vi gick till puben och tog en öl, pratade om språk, askmoln, priser på öl (!) och annat intressant. Jätteroligt för mej att träffa färingarna igen – i augusti förra året var jag nämligen med på den resa som Sagomuséet anordnade till Färöarna. Vi hade en underbar vecka på dessa vackra, gröna – och regniga – öar. Nu är några av berättarna här på festivalen. Jag säger bara: gå och lyssna på dem! Varför inte redan på invigningen ikväll i församlingshemmet. Det tänker jag göra.

Idag tänkte jag vara med på ”öppet forum” i eftermiddag på Garvaren. Ska bli spännade.  Men innan dess blir det lunch på stället på hörnet med kompisen och en annan berättare.

Härligt att vara här igen.  Vilken berättelse kommer det att vara i år som jag ”fastnar” för? Från tidigare år minns jag t.ex Guldskålen som en ung skotsk berättare delade med sig av. Och den fantastiska ”Becoming virgin” med en engelsk berättare. Och de danska killarna som gestaltade Beowulf så jag blev alldeles tagen.

Gunilla Brodin

Lämna en kommentar

Filed under Att berätta

Kommentera

