Sägenresa genom Sverige 6

Efter en skön semester fortsätter nu Sägenresan genom Sverige. Men jag stannar i Sagobygden. För nu är det Sommar i Sagobygden med mängder av berättarprogram på sägenomspunna platser, se www.sagobygden.se kalendariet.

Nu stannar vi vid Galgahallarna där Marie Länne-Persson berättar och sjunger läskiga sånger från medeltiden onsdag 4 augusti kl 19. Arkeolog Alexandra Nylén från Smålands museum berättar om det medeltida Virestad, om borgar och fogdar.

Galgahallarna

Galgahallarna

Galgahallarna är två väldiga stenblock. I klyftan mellan stenblock hängde den grymme fogde Trotte upp människor som misshagade honom och inte lydde hans vilja. Han la stora stenar på deras armar så att de inte ramlade ner. Så fick de hänga där tills de dog.

Fogden kallades för Valid-Skragg, djävulen i byn Valid. Han bodde i en borg på en ö i södra delen av Virestadssjön.

Till slut beslöt sig bönderna för att röja honom ur vägen. En mörk julottemorgon när fogden var på väg till Virestads kyrka omringade en stor skara människor honom. De kastade sten på Trotte och slutade inte förrän han var död. Alla deltog i stenkastningen, även kvinnor och barn. Sedan drog folket ut till borgen och brände ner den.

Mordet fick rättsliga följder, men det gick inte att peka ut någon särskild mördare, utan alla inblandade dömdes att betala böter. Det var inte så gott om pengar på den här tiden, så de som inte hade mynt fick betala med skinn. Den sydöstra delen av Virestad socken var speciellt fattigt och alla hade inte möjlighet att betala med ett helt skinn. En del betalade sin del med skinnbitar eller lappar. Sedan dess kallas den delen för Lappalänet.

Fogden Trotte begravdes vid Virestads gamla kyrka och man la en stor sten över honom för att han inte skulle gå igen.

Du hittar till Galgahallarna genom att ta dig till byn Valid i Virestad socken. Den ligger på vägen mellan Holkya och Bråthult. I Valid finns vägvisare till stenarna.

På sin blogg skriver Marie Länne-Persson om kvällen, http://slakamusiken.wordpress.com/

Per Gustavsson

4 kommentarer

Filed under Berättelser, Folktro och traditioner

4 responses to “Sägenresa genom Sverige 6

  1. En rigtig grum historie! Kender I forøvrigt de sagn, der er knyttet til Tärningetorp (nær Ålshult)? Her har vi ofte haft en vidunderlig og afslappende ferie – men i år blev vi hjemsøgt af spøgeri. Kh. Lene fra København.

    • Per Gustavsson

      Hej Lene
      Är det Tärningetorp som ligger i Västra Torsås socken i Alvesta kommun? Jag har gott om berättelser runt omkring, men jag ska hålla utkik efter sägner från gårdar och byar lite närmare. Berätta mer om spökerierna!

  2. Torsten Lindberg

    Hej svejs. Kul med Tärningetorp! Mina föräldrar köpte loss gården från Huseby cirka 1958, men behöll den bara ett par år. Min morfar Otto Svensson är född där. Min mor var Helga Lindberg. Nu är det så att mitt kusinbarn i Morristown , NJ, gör ett specialarbete om sina rötter (Tärningetorp bl a och behöver en bra story från gården. Var hittar man sådana stories.

    mvh

    Torsten Lindberg

    • Mats Karlsson

      Hej Torsten,
      Jag måste erkänna att jag blir lite nyfiken på om din Otto Svensson var född redan 1873? Min mormorsmors växte nämligen upp med en Otto Svensson på Tärningetorp. Jag är väldigt nyfiken på fakta kring henne då hela hennes familj reste till USA, och lämnade henne hos sin farbror Sven (Ottos pappa).
      Hör gärna av dig till mig för mer information.

      Glada Hälsningar,

      Mats Karlsson
      07230-13100

Kommentera

