Julklapp till berättare och lyssnare 9

Småländska brott. Brott och straff i Småland under 500 år.
Redaktörer: Lennart Johansson, Roddy Nilsson & Håkan Nordmark. Historiska föreningens i Kronobergs län skriftserie 11. 2010. ISBN 91-85882-10-0

När jag för några år sedan berättade om brott och straff på galgbacken i Hamneda kom en aldrig sinande ström av intresserade och snart var det 250 personer som lyssnade. Det är ett ämne som fascinerar. Så under det lediga juldagarna ska jag kasta mig över den här boken som väntat på hyllan ett tag.

Och bara det att boken har 997 noter borgar för att det ska bli intressant och givande. Källförteckningen och litteraturlistan är på över 25 sidor. Så ska en riktigt riktigt bra bok se ut!

Men ni som avskyr noter, låt er inte avskräckas. Det här är en bok fylld med gripande berättelser och fint illustrerad. Jag har ju inte läst den, men jag vågar mig på att rekommendera den ändå.

Per Gustavsson

Lämna en kommentar

Filed under Berättelser

Kommentera

