Berättarverkstäder för alla Ljungbys tredjeklassare

Siw, Berättarpedagog

Mikael, Berättarpedagog

Eva, Berättarpedagog

Sagomuseets vår 2011 var en tid som fylldes av berättarverkstäder för tredjeklassare . Sjutton klasser i Ljungby kommun fick fem besök av  en berättarpedagog från museet.    Alla museets berättarpedagoger hjälptes åt för att hinna med så många  grupper. Jag tänkte berätta lite om vad vi gjorde under de fem sextiominuters passen.

Det hela började med att berättarpedagogen berättade. Två, tre längre sagor blev det oftast. Detta för att barnen skulle få en uppfattning om vad muntligt berättande kan vara.  Därefter gjorde vi enkla berättarövningar för att väcka berättarlust.

En övning som jag ofta gjorde var ”Det perfekta ordparet”.  Den går till så att man tar ett substantiv, t ex ”ko” och parar ihop det med ett annat, t ex ”villa” ( hur sämre de passar ihop desto bättre ) Sedan sätts bindesträck mellan orden så det blir ”ko-villa” och någon får förklara vad det är. Jag minns att en pojke förklarade att han byggde sin ko-villa efter att korna tjatat och bett om ett bättre hus att bo i. Ko-villan innehöll både TV och dataspel, allt anpassat för kor.

Så småningom fick barnen välja var sin lokal sägen att göra på sitt eget sätt. Jag skulle kunna berätta om hundratals barn som gjorde otroliga historier, men   jag  får nöja mig med att berätta om Pelle*.  Han valde  sägnen om varulven. Med stor inlevelse ritade han först berättelsen som serie, sedan utvecklade han historien med hjälp av övningar. Pelle lät historien handla om fotbollspelaren Messi, som försvann från fotbollsplan och kom tillbaka som varulv.

Slutligen fick alla i uppgift att berätta historien hemma för så många som möjligt. När vi träffades sista gången redovisade Pelle att han berättat för 130 personer! Det visade sig främst vara akvariefiskar och hönor, men även mamma, pappa, farmor och farfar. Enligt Pelle hade både hönsen och akvariefiskarna varit utmärkta lyssnare, farfar däremot ville helst bara läsa Smålänningen.

Jag hoppas och tror att Pelle och hans kompisar fortsätter att berätta med lika stor glädje för både djur och människor. För oss berättarpedagoger var vårens verkstäder en oförglömlig upplevelse.

*Pelle heter egentligen något annat

Mikael Thomasson

Annonser

1 kommentar

Filed under Att berätta, Pedagogik, Sagomuseets verksamhet

One response to “Berättarverkstäder för alla Ljungbys tredjeklassare

  1. Berättargruppen 3:e Vingen har genomfört ett liknande program med nästan alla elever i åk 2 i Uddevalla, våldsamt givande för alla parter!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s