Berättarpedagogik 2

 Det första man måste göra i en grupp är att få dem att förstå hur kul det är att tala och berätta. Det finns en mängd sällskapslekar där man turas om med att stå i centrum, utan att någon straffas eller åker ut. Du kan säkert flera. Dessa passar utmärkt att leka när man vill skapa lust att tala inför en grupp. Här beskrivs två . Båda fungerar i åldrarna 6-100 år.

 Jag är bäst i världen

Ett barn får väja att vara världsbäst  på t ex blommor. De övriga ställer frågor. Vad den världsbäste än svarar så är det rätt. Fungerar bäst om man väljer ett ämne som man är okunnig i.

 Vatten i skon   

Dela in eleverna i två lika stora grupper. Grupp 1 sätter sig på stolar i en rad , sida vid sida. Eleverna i  grupp 2  skriver alla sitt namn på en lapp. Lekledaren samlar in lapparna, därefter får eleverna i grupp 1 var sin lapp med ett namn på.  Grupp 2 ställer sig i kö, går fram en och en och frågar: ”Är du min kompis” Frågar han eller hon rätt barn så säger det barnet ”ja var så god och sitt” och frågaren sätter sig framför.  Har däremot frågaren fel så svarar eleven på stolen: ”vatten i skon!” och då måste frågaren hoppa tillbaka på ett ben och ställa sig sist i kön. Detta pågår tills alla har hittat sin kompis.

Detta är en gammal friarlek. Ursprungligen frågade man:  Är du min fru?

Annonser

Lämna en kommentar

Filed under Att berätta, Pedagogik

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s