Berättarpedagogik 4

 

Övningar som tränar lyssnandet

Tränar lyssnandet gör man i alla berättarövningar, men jag vill ändå lyfta fram dessa två.

Sagonystanet

En gammal beprövad övning i ny variant.

Ta ett antal garnstumpar i olika färger, ca en meter långa. Bind ihop stumparna så du får ett långt rep. Börja sedan improvisera en saga – och nysta samtidigt upp garnet – tills din garnstump tar slut, då måste du lämna över till nästa barn som fortsätter sagan. Om du har lika många garnstumpar som barn, kommer det sista barnet avsluta sagan samtidigt som garnet är färdig nystat. Övningen sätter gränser för pratarna och sätter lite press på de tysta. Samtidigt kan berättaren i viss mån styra hur länge man vill berätta , genom hur fort han/hon nystar upp.

Detta är en fantasiövning och en lyssnarövning.

Berätta vad du hört

Ligg stilla på golvet. Blunda, lyssna till ljud

1.Utanför huset,

2. Utanför rummet,

3.  I rummet,

4 . I er själva.

Efter varje moment får barnen berätta vad de tror sig hört. De har alltid rätt.

Mikael Thomasson

 

Annonser

1 kommentar

Filed under Att berätta, Pedagogik

One response to “Berättarpedagogik 4

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s