Som vanligt

  Just nu i dagarna så planerar jag för vår höstens första Berättarkväll här i Sundsvall. Berättarnät Sundsvall arrangerar sedan fem år tillbaka Berättarkvällar varje termin, tillsammans med Sundsvalls Stadsbibliotek. Vi håller till i deras lokaler på Kulturmagasinet. Det börjar kännas som en vana nu.

Vi vet aldrig hur många, eller vilka, som kommer eftersom vi inte har någon förhandsanmälan och det är alltid fritt inträde. Som vanligt står stadsbiblioteket för  marknadsföringen och vi får en fin affsch att använda på olika sätt. Billigt fika  finns att köpa för en liten slant. Tiden är alltid 19:00-21:00. 

 Efter 5 år så är det, som vanligt, någon av oss i Berättarnätet som är ordfördelare. Oftast jag, men även Wiqtor Ådahl, har axlat den rollen några gånger. Inför en sådan kväll så förbereder  jag mig alltid. Jag vet nämligen aldrig vad som ska hända och behöver därför verkligen vara      förberedd. En öppningshistoria och kanske en avslutningsberättelse samt en hel del berättelser att ha i reserv, om ingen annan har en berättelse att dela med sig av. Det har hittills aldrig hänt att jag har använt mig av hela reserven med mina berättelser ännu. Höstens första Berättarkväll är säkert inget undantag och som vanligt jag går säkert hem med fler berättelser än när jag kom.

Vi kallar det Berättarkvällar och alla är välkomna att berätta eller bara lyssna. Det har hänt att någon bjudit på en sång eller ett musikstycke. Någon har haft med sig en en sak de velat berätta om eller helt plötsligt minns någon en händelse  de absolut vill dela med sig av. De här kvällarna går inte att planera eftersom vi inte vet vad som kommer att hända. Ingen kväll är den andra lik. Det första året försökte vi med teman för kvällen, men vi upptäckte alltid att vi inte lyckades hålla den tråden. Sedan dess följer vi kvällens strömningar och innan vi skiljs åt så sammanfattar vi tillsammans med lyssnarna vad vi varit med om.  Nästan alltid finns det ett genomgående tema, utan att vi planerat det. Det känns tryggt att veta att det  fungerar, därför sitter jag här och planerar med samma reserv av berättelser jag hade för fem år sedan. En alldeles vanlig planering för en Berättarkväll alltså

Titta gärna förbi Sundsvall just när det är en av våra Berättarkvällar är du naturligtvis välkommen att kliva in i gemenskapen. Vad som kommer att hända just den kvällen? Det vet jag inte, som vanligt.

Monika Westin

                     

2 kommentarer

Filed under Att berätta

2 responses to “Som vanligt

  1. Vad trevligt att läsa om era Berättarkvällar!
    Vi i Berättargruppen 3:e Vingen arrangerade vårt första Berättarkafé på Bohusläns Museum i Uddevalla i samband med Världsberättardagen den 20 mars i år.
    Vi kan inte kalla dem berättarkvällar då museet har s.k. Berättaraftnar där de berättar fakta runt ett gammalt foto från Uddevalla och vi vill inte riskera sammanblandingar.
    Berättarkafét blev så omtyckt att vi nu försöker med två per termin i första hand, biblioteket kommer att medverka på endera sättet och vår avsikt är att försöka bjuda in olika gästberättare till ordfördelaruppgiften.

    Lycka till med era kvällar!

  2. Va kul att höra! I somras startade vi, Berättargruppen Ägir, berättarkaféer i Malmö i samarbete med ABF och ett trädgårdskafé. Utöver att berätta så hoppades vi att det skulle leda till att ett berättarnätverk skapas i malmötrakten. Det var stor berättarglädje och sug efter fler berättarkaféer bland dem som kom. I sommar bjöd vi in till berättarkafé varannan onsdag och nu under hösten blir det första onsdagen i varje månad.
    Precis som hos er i Sundsvall så bjuder vi in gästerna att berätta eller bara lyssna. Det är en tjusning i att inte veta vad som ska hända. Som ordfördelare måste jag våga och stå ut med att det ibland blir en liten tystnad mellan berättelserna för då kommer de berättelser som väcks när vi hör andra berätta.
    Det finns två höjdpunkter. Det första är när gästerna berör varandra med sina berättelser och berättaren får svar med att någon berättar en ny berättelse. Det andra är när folksagor, historia, fakta och fantasi, myter och 2000-talets berättarformer i hiphoprytm möts.
    Hoppas jag får tillfälle att komma på era berättarkvällar någon gång när jag hälsar på i Sundsvall. Och välkomna till Malmö!
    Birgitta Hult

Kommentera

