”Det var ju en saga du sjöng…”

”…..och dessutom slutade den lyckligt!”
En häpen kommentar från en deltagare i en visstuga jag höll för ett tag sedan.

Jo. Jag hade sjungit balladen om De Bortstulna Konungadöttrarna, de som i vuxen ålder söker sig tillbaka till sitt hem, slottet alltså, men de vågar inte ge sig till känna utan tar jobb som pigor. Drottningen ger dem i uppgift att väva – och som de väver! ”En sådan väv har inte funnits på vår gård sedan våra döttrar kom bort” säger drottningen när hon sitter där med den färdiga väven i knät! Nu vill kungen och drottningen ge dem jobb, ansvaret för husnycklarna och sin yngste son! Dags att avslöja hur saker och ting ligger till… och allt slutar i glädjetårar fest och dans!

På förra årets Berättarfestival lärde jag mig det mycket bra uttrycket ”Kino im Kopf”. Jag och alla vi i Bessman (som medverkade förra året) använder uttrycket flitigt! En ”bio i huvet” är precis det man behöver som balladsångerska och balladpublik – förmågan att se det som händer! Nu går ju den där bion allt som oftast igång utav sig själv, bara för att balladlyriken är som den är: den berätta precis bara vad man ser, och ibland vad man hör. Bara det, resten får man tolka själv!

”Det var ju här det hände”, ”Det handlar om mig” och ”Har du skrivit den själv” är kommentarer som vittnar om att bion är igång för fullt.

Men ibland kan man ändå behöva påminna om att dra igång den, det är ju inte alla som får tillfälle att s.a.s. fixa till sin egen bildskärm nu för tiden…

Kanske vi ses på Berättarfestivalen, i någon av dess världar!

Marie Länne Persson

Marie Länne-Persson medverkar på årets berättarfestival. Så här presenterar hon sig:

Jag är balladsångerska, folkmusiker, kompositör, pedagog m.m., och uppvuxen med mina morföräldrars berättelser, talesätt, låtar och visor. Jag vet därför precis var Lindormen, Glo-son, Tomten och Djävulen varit synlig i Linneryd, samt i alla fall ett säkert trollboställe.
Bor numera i Linköping och arbetar som frilansande musiker och projektledare.

På årets festival medverkar hon med med konserten Så länge min käresta lever ännu som ingår i sägenresan I pestens fotspår, samt i det Medeltida Gästabudet och seminariet Kultur för alla. Mer om Marie och ballader kan du läsa här.

Sägenresan söndag 17 juni är slutsåld, men det finns möjlighet att komma till Dörarps kyrka och lyssna på konserten. Börjar mellan 14.30 och 15. Kostnad 50:-. Det finns fortfarande biljetter kvar till det medeltida gästabudet. Läs mer här.

Lämna en kommentar

Filed under Att berätta, Sagomuseets verksamhet

Kommentera

