Levandegöra elevers berättelser

För andra året i rad har vi på Sagomuseet fått ett spännande uppdrag från Olofströms kommun. Alla elever i årskurs 3 och 6 har skickat oss en skriven berättelse.

webb_berattar_3037136u

Bland dessa hundratals historier har berättarpedagogerna Mikael och Siw valt ut ett tiotal berättelser som levandegjorts från scen. Publiken har bestått av eleverna själva och stoltheten har inte gått att ta miste på när de hört sin egna historier berättas.En av berättelserna var skriven av Viggo i 3 F på Vilboksskolan. Den får ni här:

Pojken och Draken
När Kimi kom fram till sitt hus var det uppbrunnet.Föräldrarna var okey. Kimis lillebror sa att en drake bränt ner huset.
– Då skall jag skrämma bort draken, sa Kimi

– Men drakar bor ju i sagolandet på sagoberget, sa mamma

– Då går jag dit

Kimi hade gått en bra bit när han fick syn på sagolandet. Det var mycket vackert. Kartan visade att draken bodde mitt i landet.

Kimi fortsatte, men mitt på en kulle snubblade han på en sten. När han vaknade upp så såg han att kullen han stod på var en drake.  Den var stor som tre elefanter, hade klor som knivar, vita ögon och sprutade blå eld ur munnen.Kimi spände sin pilbåge för att skjuta.

– Skjut inte, skrek draken

– Kan du tala? sa Kimi

– Ja, varför skulle jag inte kunna det,svarade draken

– Okej, varför brände du upp vårt hus, sa kimi

– Det var bara en nysning, sa draken

– Men varför var du vid vårt hus, sa Kimi

– Jag letade efter en vän, sa draken

– Men jag kan ju bli din vän, sa Kimi

Kan du det? Hurra! ropade draken

SLUT

1 kommentar

Under Att berätta

Ett svar till “Levandegöra elevers berättelser

  1. Ping: Lyssna till din egen berättelse! | Berättarnätet Sverige

Lämna en kommentar